På vilket sätt kan en attack mot en regeringsinstitution vara ett fadermord? Hur kan detta brottsliga agerande samtidigt vara det förtvivlade uttrycket för önskan om en plats i en familj och ett omgivande samhälle? Vilka risker och möjligheter finns inneboende i det rättsliga maskineri som har ansvaret att döma om vansinne och skuld? Vilken roll spelas i denna process av media och de kliniska experterna, och vilken betydelse har de montage av texter och myter som varje kultur vilar på?
Med utgångspunkt i de händelser den 8 maj 1984, då den unge kanadensiske korpralen Denis Lortie tog sig in i Quebecs nationalförsamling med avsikt att ”döda regeringen”, undersöker den franske rättshistorikern och psykoanalytikern Pierre Legendre i Korpral Lorties brott strukturerna för härstamning, reproduktion, moderskap och faderskap i västerlandet av idag. I hans reflektioner införlivas socialantropologi, relevanta delar av den västerländska filosofin och idéhistorien, skönlitteratur och rättshistoriska analyser med ett psykoanalytiskt betraktelsesätt. Översättningen är gjord av Mats Leffler och Ingrid Rosén. I Per Magnus Johanssons förord introduceras Legendres verk och teoretiska positioner, med särskilt avseende på texten om korpral Lortie.
Recension Ord&Bild nr 1-2 2020
”Hjalmar Falk, även han idéhistoriker, har läst Arche Press nyutgåva av den franske psykoanalytikern och rätthistorikern Pierre Legendres bok Korpral Lorties brott. Denis Lortie tog sig beväpnad in i parlamentsbyggnaden i Quebec år 1984 i syfte att ”döda Montreals regering”. Trots att boken ursprungligen publicerades 1989 tycker sig Falk se tydliga kopplingar till vår tid, men också stora skillnader, kanske framför allt i den världsbild utifrån vilken den konservativa högern argumenterar. Legendres konservatism skiljer sig markant från dagens konservativa såtillvida att den inte är rotad i biologism. Att dagens höger däremot utgår ifrån en sådan syn på människan är ingen tillfällighet menar Falk: ”Efter decennier av repressiv dekonstruktion av de traditionella samhällsbandens institutioner genom marknadsanpassning och tillämpad management-filosofi tycks den enda strategi som återstår för deras försvar vara att förklara traditionella ordningar i termer av artmässigt eviga konstanter, att kort sagt ”naturalisera” hierarkier och auktoritet. Det är därför ingen slump att scientismen idag ofta återfinns till höger i det politiska spektrat.”